Sök
meny

Fakturor från Örebro kommun

Örebro kommun fakturerar vid all försäljning av varor och tjänster. Det finns inget minimibelopp för att en kundfaktura ska ställas ut. Faktureras kunden återkommande kan låga belopp påföras nästkommande faktura.

E-faktura till företag, offentlig verksamhet med flera

Vi kan skicka elektroniska fakturor eller mejla pdf-fakturor till kunder som är juridiska personer (företag, myndig­heter, föreningar m.m.). Har ni ett informations­brev riktat till era leverantörer innehållande fakturerings­adress, önskemål om referenser samt faktura­format, kan ni mejla brevet inklusive eventuella bilagor till kundfakturor.redovisning@orebro.se.

Vår partsinformation:

VAT SE212000196701
PEPPOL 0007:2120001967
GLN 7300009009558

För kunder som tar emot fakturor från Teknik- och serviceförvaltningen avseende VA/avfall behövs uppsättning även mot GLN 7362120001965.

Vi rekommenderar att ni använder två separata leverantörs-idn i ert leverantörs­register eftersom betalning ska ske till olika bankgiron.

Autogiro, e-faktura och fakturor via digital brevlåda för privatpersoner

Örebro kommun erbjuder olika alternativ till pappersfaktura för dig som privatperson. Läs mer på sidan Autogiro och e-faktura.

Kommunens hantering av obetalda kundfakturor (kundfordringar)

Betalningspåminnelser

Ungefär 5 dagar efter fakturans förfallodag skickar kommunen ut en betalningspåminnelse. Ingen påminnelseavgift tillkommer om detta inte specifikt avtalats. Har du fått en påminnelse avseende en faktura du betalat inom de närmsta dagarna kan du bortse från påminnelsen.

Dröjsmålsränta

Vid försenad betalning har kommunen rätt att debitera dröjsmålsränta i enlighet med räntelagen (referensränta + 8 procentenheter).

Kontakta inkassobolaget Visma Amili

Cirka 18 dagar efter fakturans förfallodag skickas inkassokrav ut via inkassobolaget Visma Amili AB. Inkassoavgift tillkommer med 180 kr för närvarande.

Kontakta Visma Amili:

Visma Amili har befogenheter att:

  • bedöma och lämna anstånd med högst 30 dagar eller för innevarande månad
  • bedöma och lägga upp avbetalningsplaner om 3–12 månader. En uppläggningsavgift på f.n. 170 kr samt aviavgifter på f.n. 60 kr/månad tillkommer.
  • bedöma och ingå ackordsuppgörelser (avskrivning eller nedsättning görs enbart mot ränta och/eller kostnader, inte kapital).

Bestrida faktura

Ett bestridande av en faktura ska alltid ske skriftligt antingen via mejl servicecenter@orebro.se eller post till fakturans avsändare/Örebro kommun. Ange fakturanummer och orsak till bestridande.

Inkomna bestridanden diarieförs i kommunens diariesystem tillsammans med kompletterande uppgifter från berörd verksamhet, kommunens ekonomisystem och ärendehanteringssystem. Fakturahanteringen stoppas under tiden utredning sker - betalningspåminnelser eller inkassokrav skickas inte ut.

Visar sig fakturan vara felaktig beslutar berörd verksamhet att en kreditfaktura ska upprättas i ekonomisystemet och debet-/kreditfaktura betalningskvittas mot varandra.

Är fakturan korrekt enligt verksamhetens utredning kan tvisten komma att avgöras i allmän domstol. Vid bestridan av inkassokrav, kontakta kommunens inkassobolag Visma enligt kontaktuppgifter ovan.

Kontrolluppgift till inkomstdeklaration

Enligt 18 kap. Skatteförfarande­lagen (SFL) ska juridisk person som mottagit ränta lämna kontroll­uppgift om ränteutgift för fysisk person, dödsbo samt enskild närings­idkare.

I samband med kommunens inrapportering till Skatte­verket i slutet på januari avseende inbetalda dröjsmåls­räntor föregående år, skickas även en skriftlig kontroll­uppgift hem till kunden.

Senast uppdaterad:

Publicerad: