Vård- och omsorgsnämnden
Vård- och omsorgsnämnden ansvarar för service, vård och omsorg i särskilt boende och ordinärt boende. Nämnden har även ansvar för myndighetsutövning inom sitt verksamhetsområde för bistånd enligt socialtjänstlagen samt bostadsanpassningsbidrag.
Nämnden ansvarar för och utför service, vård och omsorg i särskilt boende och ordinärt boende för de människor som på grund av ålder, sjukdom eller fysiska funktionsnedsättning har behov av sådana insatser.
Nämnden ansvar för myndighetsutövning avseende bistånd enligt socialtjänstlagen inom sitt verksamhetsområde samt myndighetsutövning enligt lag om bostadsanpassningsbidrag.
Nämnden ansvarar för:
- matförsörjningsplanering inom sitt verksamhetsområde och att rapportera behov till Teknik- och servicenämnden
- att genom egna beställningar eller i samverkan med andra kommunala eller regionala organ svara för färdtjänst och riksfärdtjänst samt andra samhällsbetalda resor förutom det ansvar som åvilar Kommunstyrelsen avseende tillköp av kollektivtrafik.
Nämnden svarar särskilt för uppsökande verksamhet, förebyggande arbete och allmänt inriktade insatser inom sitt verksamhetsområde.
Nämnden har ansvar för och utövar ledningen av hälso- och sjukvården inom nämndens samt inom Funktionsstödsnämndens och Socialnämndens verksamhetsområden. Nämnden ansvarar för att det finns en verksamhetschef enligt hälso- och sjukvårdslagen.
Sammanträdestider
Datum
- Torsdag 23 januari
- Torsdag 13 februari
- Torsdag 20 mars
- Torsdag 24 april
- Måndag 26 maj
- Torsdag 28 augusti
- Torsdag 25 september
- Torsdag 23 oktober
- Torsdag 20 november
- Torsdag 11 december.
Tid och plats
Tid och plats ser du i aktuell ärendelista.
Nämndens sammanträden är öppna för allmänheten. Alla är välkomna att vara med och lyssna på vad som sägs. Undantag är ärenden som handlar om myndighetsutövning eller där det finns sekretess.
Vid möten i Rådhuset - tänk på att receptionen stänger klockan 16.30.
Ärendelista
Ärendelista för 23 januari 2025 Pdf, 165.2 kB. (Pdf, 165.2 kB).
Protokoll
I publicerade protokoll är personuppgifter maskerade.
Protokoll från 2021–2022 för nämnder som upphört finns på sidan Protokoll för nämnder som upphört.
Ledamöter
Vård- och omsorgsnämnden består av sjutton ledamöter och elva ersättare.
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra orebro.se