Gymnasieskola – för dig som är huvudman eller rektor

Här finns information till dig som är huvudman eller rektor för fristående gymnasieskola.

Bidrag från hemkommunen

Grundbelopp

Kommunen fattar beslut om grundbelopp för varje skolenhet, efter att kommande års budget har fastställts. Bidraget utbetalas med 1/12 varje månad baserat på registrerat elevantal per den 15 i månaden. Skolans huvudman ansvarar för att elever registreras i kommunens verksamhetssystem (IST) skyndsamt vid inskrivning respektive utskrivning.

Meddela Gymnasie- och arbetsmarknadsförvaltningen om ni önskar överklagansbart beslut om grundbelopp för innevarande kalenderår. Mejla till anna.lundgren@orebro.se.

Skicka följande information till systemsupporten för kommunens verksamhetssystem, systemsupport.gyike-orebrolan@karlskoga.se.

Huvudman:

  • Bolagsnamn
  • Organisationsnummer
  • Adress till huvudman
  • Kontaktperson, namn, mejladress, telefonnummer
  • Bankgiro/plusgiro

Skolenhet:

  • Namn på skolenhet/-er enligt skolenhetsregistret
  • Skolenhetskod/-er enligt skolenhetsregistret
  • Adress till skolenhet/-er
  • Aktuella studievägskoder på skolenheterna (enligt skolverkets studievägskod)
  • Kontaktperson på skolenhet/-er

Registrera användare i systemet:

  • För- och efternamn
  • Mejladress
  • Personnummer
  • Information om personen ska ha tillgång till huvudman eller endast skolenhet

Tilläggsbelopp

Tilläggsbelopp för fristående gymnasieskola är reglerat i skollagen (2010:800) 16 kapitlet 54 § och gymnasieförordningen 13 kapitlet 7 §.

Mer information om tilläggsbelopp.

Gymnasieantagning

Gymnasieantagningen i Örebro län administrerar antagningen till år 1

  • för alla kommunala och fristående gymnasieskolor i länet* och
  • för alla kommunala och fristående anpassade gymnasieskolor i länet*

* förutom Riksgymnasiet Örebro och Riksgymnasiet Örebro, anpassad gymnasieskola för döva och hörselskadade.

Insyn

Den kommun där en fristående skola är belägen har rätt till insyn i verksamheten så att kommunen ska kunna fullgöra sina skyldigheter enligt skollagen och tillgodose allmänhetens behov av insyn.

Information inhämtas löpande, om den utbildning som bedrivs och planeras vid fristående gymnasieskolor och anpassade gymnasieskolor i kommunen. Information om skolornas huvudmän inhämtas regelbundet. I första hand inhämtas uppgifter via nationella databaser och i andra hand direkt från den fristående skolan eller huvudmannen. Vid behov kan även besök i verksamheten genomföras.

Om det framkommer information om misstänkta missförhållanden vid en fristående gymnasieskola eller anpassad gymnasieskola, lämnas information om detta vidare till Skolinspektionen.

Studieavbrott i annan kommun än hemkommunen

Är du huvudman i annan kommun än elevens hemkommun är du skyldig att snarast informera hemkommunen när eleven väljer att göra ett studieuppehåll eller studieavbrott.

Använd e-tjänsten Anmäla om studieuppehåll eller studieavbrott till hemkommunen.

Frågor om anmälan om studieavbrott till hemkommun

Kontakta kaa@orebro.se vid frågor. Du kan också ringa Servicecenter, 019-21 10 00, så kopplar de dig vidare.

Förlängd undervisning

Meddela Gymnasie- och arbetsmarknadsförvaltningen om huvudmannen fattat beslut om att bevilja en elev förlängd undervisning i gymnasieskolan (fjärde år). Mejla till anna.lundgren@orebro.se och bifoga huvudmannens beslut alternativt åtgärdsprogram.

Kontakt

Kontakta Servicecenter, 019-21 10 00, så kopplar de dig vidare.

Senast uppdaterad:
Publicerad: